Καλλιτεχνικο Εργαστηρι

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ...

Μη ψάξετε να βρείτε τη ζωγραφιά του καθενός από μας!!
Είναι ζωγραφιές όλων μας γιατί δουλέψαμε σαν ομάδα και σας τις παρουσιάζουμε!!
Δεν είναι δικό μου - Είναι δικό μας
Όχι εγώ, εγώ, εγώ, αλλά εμείς Γιατί είναι καλύτερα όταν δουλεύουμε όλοι μαζί.

Mε αφετηρία τις παραπάνω φράσεις τo έτος 2002 ο Άγγλος καλλιτέχνης Bryan Holdsworth με την υποστήριξη του διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου Σίφνου κ. Βασίλη Σιμέλλη και του δασκάλου κ. Παναγιώτη Παναγιώτου ξεκίνησε στη Σίφνο το πρόγραμμα «τα παιδιά ζωγραφίζουν...»

ΑπολλωνίαTο έτος 2002 συμμετείχαν 45 παιδιά.

ΑπολλωνίαTο έτος 2003 συμμετείχαν 80 παιδιά.

ΑπολλωνίαΤο έτος 2004 συμμετείχαν 60 παιδιά την άνοιξη και 60 παιδιά το φθινόπωρο.

ΑπολλωνίαΤο έτος 2005 συμμετείχαν 40 παιδιά την άνοιξη και 55 παιδιά το φθινόπωρο.

ΑπολλωνίαΤο έτος 2006 συμμετείχαν 40 παιδιά την άνοιξη και 53 παιδιά το φθινόπωρο.

Κάθε χρόνο υπάρχει ένα πρόγραμμα την άνοιξη και το φθινόπωρο.

Την άνοιξη γίνονται δραστηριότητες με την 1η τάξη όπου τα παιδιά παίζουν με τα δάχτυλα, τα χέρια και τα πόδια. Επίσης υπάρχει δραστηριότητα την άνοιξη για τα μεγαλύτερα παιδιά από 6η τάξη Δημοτικού και 1η Γυμνασίου μαζί.

Το φθινόπωρο γίνεται εργαστήριο για 3η, 4η και 5η τάξη Δημοτικού. (Η δραστηριότητα που γίνεται με τα παιδιά της 1ης την άνοιξη καλύπτει τις δραστηριότητες του φθινοπώρου οπότε τα παιδιά θα είναι 2η τάξη.)

Για την πραγματοποίηση αυτών των εργαστηρίων συνεργάζονται με τον καλλιτέχνη μια ομάδα αποτελούμενη από δασκάλους, γονείς και ιδιώτες της Σίφνου.

Η παιδαγωγική διαδικασία

Ο παραμυθάς Kevin Graal εφαρμόζει παιχνίδια αυτοσυγκέντρωσης πριν από κάθε εργαστήριο. Τα καλλιτεχνικά εργαστήρια έχουν σχεδιαστεί ώστε να διεγείρουν την παιδική φαντασία μέσα από δημιουργικό πειραματισμό. Εντός 2 ημερών τα εργαστήρια οδηγούν τα παιδιά σε ένα δημιουργικό ταξίδι. Η έμφαση δίδεται πάντα στη δημιουργικότητα με κέντρο το παιδί.

Την πρώτη ημέρα τα παιδιά ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν τα χρώματα, τα σχήματα και την υφή κάνοντας πειράματα με λαχανικά ή σφουγγάρια. Τα παιδιά δουλεύουν ανεξάρτητα σε μία ατμόσφαιρα ελεύθερης συνεργασίας. Ενθαρρύνονται να παίζουν, να διασκεδάσουν και να διδαχθούν το ένα από το άλλο μέσα από ομαδική αλληλεπίδραση και συζήτηση. Η πρώτη ημέρα χωρίζεται σε δύο μέρη. Κατά το πρώτο μέρος τα παιδιά ενθαρρύνονται να πειραματιστούν και να είναι όσο ελεύθερα είναι δυνατό. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν όσο χαρτί επιθυμούν και πρέπει να αποφασίσουν μόνα τους εάν θα κρατήσουν τις ζωγραφιές τους ή θα τις πετάξουν. Κατά το δεύτερο μέρος ζητείται από τα παιδιά να εφαρμόσουν ότι έμαθαν για να φτιάξουν μία ατομική ολοκληρωμένη ζωγραφιά.

Τη δεύτερη ημέρα τα παιδιά δουλεύουν ομαδικά για να δημιουργήσουν μια μεγάλη ζωγραφιά. Οι υπεύθυνοι καλλιτέχνες εξασφαλίζουν το περιεχόμενο της ζωγραφιάς να προέρχεται από τα ίδια τα παιδιά χωρίς αυτά να επηρεάζονται από τους δασκάλους ή ενήλικες που βοηθούν στις εργασίες. Οι καλλιτέχνες και οι δάσκαλοι συνεργάζονται με τα παιδιά για να τα βοηθήσουν να φτιάξουν τη μεγάλη ζωγραφιά. Αποφασίζουν συλλογικά τι θα συμπεριλαμβάνει με ομαδικές συζητήσεις που επιτηρούνται από καλλιτέχνες και δασκάλους. Οι καλλιτέχνες βοηθούν τα παιδιά να συνθέσουν την εικόνα. Τα παιδιά κάνουν το σχεδιάγραμμα με κιμωλία, πριν βάλουν χρώματα. Κάποιες φορές οι καλλιτέχνες βοηθούν τα μικρότερα παιδιά να μεγεθύνουν τα σχέδιά τους αν αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Τα παιδιά φτιάχνουν ζωγραφιές χρησιμοποιώντας λαχανικά ή σφουγγάρια, είτε βρίσκοντας το σωστό σχήμα είτε κόβοντας τα υλικά στο σχήμα που θέλουν. Δουλεύουν σε μικρές ομάδες σε διαφορετικά μέρη της ζωγραφιάς ταυτόχρονα. Το εργαστήρι τελειώνει με συζήτηση πάνω στο έργο τους και ομαδική φωτογραφία. Κατόπιν φωτογραφίζουμε τις ζωγραφιές και τις βελτιώνουμε ψηφιακά ώστε να γίνουν κατάλληλες να αναπαραχθούν σε μικρότερο μέγεθος.

O ζωγράφος λέει

Μερικοί από σάς ίσως απορούν για τους λόγους που είμαι εδώ μαζί σας. "Ποιος είναι αυτός ο Εγγλέζος καλλιτέχνης και γιατί έρχεται εδώ;" Θα σας πω δύο λόγια για εμένα λοιπόν. Δουλεύω στο Λονδίνο σαν ζωγράφος στις κυρίως γραφικές τέχνες. Τα τελευταία 5 χρόνια δουλεύω με τα παιδιά. Δεν είμαι δάσκαλος είμαι καλλιτέχνης που δουλεύει σε συνεργασία με παιδιά.

Ήρθα στην Σίφνο πρώτη φορά πριν 15 χρόνια σαν τουρίστας. Μου άρεσε και ήρθα ξανά και ξανά. Ζωγράφιζα και έπαιρνα φωτογραφίες.

Το 1998 έκανα μια έκθεση στην Ιερουσαλήμ. Εκεί μου είπαν να κάνω εργαστήρια με δικά τους παιδιά. Έτσι άρχισε η ιδέα για αυτά τα εργαστήρια με δύο ακόμη καλλιτέχνες στην Παλαιστίνη, Ιρλανδία και Λονδίνο.

Το 1999 γνώρισα τον δάσκαλο Παναγιώτη Παναγιώτου εδώ. Είδε φωτογραφίες από την Παλαιστίνη και αυτός έδωσε την ιδέα για να κάνουμε το πρώτο εργαστήριο ζωγραφικής στην Σίφνο με παιδιά.

Έτσι το 2000, με την συνάδελφο μου Λούσυ και τον Παναγιώτη, κάναμε το πρώτο εργαστήριο με 45 παιδιά. Πάντα υπήρχε ο δεσμός ανάμεσα σε εμένα, τους δάσκαλους και το σχολείο. Και γιατί έρχομαι ακόμα; Η ζωή είναι ένα ταξίδι. Η Σίφνος είναι ένα πολύ ωραίο μέρος. Αγαπάω τους ανθρώπους και τα έθιμά σας. Κάνετε καλό στην ψυχή μου. Νομίζω ότι τα παιδιά σας είναι τυχερά που ζουν σ' ένα μέρος τόσα ωραίο.

Επειδή μου δίνει τόσα πολλά η Σίφνος και πιστεύω στο πνεύμα της συμμετοχής, χαίρομαι πολύ που μπορώ να προσφέρω κι εδώ στα παιδιά της. Μαθαίνω και εγώ όμως και αυτά. Τους μαθαίνω όχι τον εγγλέζικο τρόπο, αλλά αυτόν που λέει για την ομορφιά, την καλοσύνη και το όφελος. Προσπαθώ να βγάλω από κάθε παιδί την δική του πνοή. Γι αυτό έχω πάρει τεχνικές από όλο τον κόσμο που βοηθάνε τα παιδιά.

Πιστεύω ότι για να μάθουμε στα παιδιά να δουλεύουν δημιουργικά δεν πρέπει να τους λέμε τι να κάνουν. Τους προτείνουμε να εξερευνήσουν πράγματα και να ανακαλύψουν μόνα τους τη γνώση. Το να δουλεύουν δημιουργικά σε μια ομάδα είναι πολύ σημαντικό για την κοινωνική τους ανάπτυξη και για το μέλλον της κοινότητας. Πιστεύω ακόμη ότι με παιχνίδι, χαρά, δοκιμές και πνεύμα συμμετοχής, τα παιδιά γίνονται χαρούμενοι έφηβοι.

Φωτογραφίες από το πρόγραμμα:

©2006-2017 - 12/Θέσιο Δημοτικό Σχολείο Σίφνου. Κείμενα: Νίκος Προμπονάς - Βασίλης Σιμέλλης. Κατασκευή Ιστοσελίδας: Φραγκίσκος Λεμονής.